NIEUWS

WEL DE SNELHEID, NIET DE BELONING

Wolf Nathan wachtte op de Sachsenring een dubbel programma. De coureur van FE Racing kwam in actie in de Duitse Porsche Carrera Cup én de ADAC GT Masters. “Geen centje pijn”, meldde de coureur na 2 vrije trainingen, 2 kwalificaties en vier races. “Ik heb erg genoten. Het enige wat ontbrak was een podiumfinish.”

De Sachsenring onder de rook van Zwickau is met z’n 3,645 km een relatief kort circuit, maar wel ééntje met een hoge funfactor. “Een superbaantje: veel hoogteverschil, snelle bochten en relatief smal. Heel spannend!” Aan de compacte opzet kleeft ook een nadeel. Met 36 Porsches op de baan tijdens de Carrera Cup is het al snel druk. En dat nekte Wolf tijdens de kwalificatiesessie.

Geen vrije ronde

“Uiteindelijk stond ik twee keer op een 4e plaats bij de B-rijders, 31e en 32e algemeen, en dat is niet goed genoeg. Het lukte niet om een vrije ronde te vinden. De auto’s rijden vanuit de pitstraat de eerste bocht in en als je daar dan net aan komt vliegen in je snelle ronde, dan kun je weer opnieuw beginnen, zoals me een aantal keren overkwam”, legt Wolf uit.

En een goede startpositie in een competitieve klasse als de Carrera Cup is heel belangrijk, want inhalen is door het hoge niveau en de identieke Porsches 911 zeer lastig. In de regenrace op zaterdag klokte Wolf tijden vergelijkbaar met zijn concurrenten in de gentlemanklasse, maar bleek te overbruggen afstand te groot. Het bracht een 5e plaats in de B-wertung (32e algemeen).

Curieus voorval

In de lange zondagrace (23 ronden) miste Wolf het podium door een curieus voorval. In het duel met concurrent Ralf Bohn stuitten de beide coureurs op de langzamere A-rijder Elia Erhart. Bohn is hem snel voorbij, maar de coureur van FE Racing merkt dat Erhart hem uit alle macht blokt. “Ik heb lang zitten denken waarom, maar ik ben er achter. Ik word gesponsord door Uponor en hij door de grote concurrent Tece... Na drie ronden heb ik m’n Porsche er naast gezet en was ik meteen 1,5 seconden per ronde sneller.” 

Toen was het leed al wel geschied, want Bohn en het podium waren uit zicht. “De snelheid was er, het geluk ontbrak”, aldus de rijder die rijdt met steun van UponorNathan GroupSitecom en Fresh 'n Rebel. “Nu komt het aan op de finale in Hockenheim wie er vice-kampioen wordt in het gentlemen kampioenschap. Laat maar komen, ik ben er klaar voor.”

Weinig te knokken

In de ADAC GT Masters races bleek op de tamelijk specialistische Sachsenring het verschil tussen de amateurs en pro’s net even groter dan op de bekende Duitse circuits. Een groot nadeel voor Wolf Nathan en zijn teamgenoot Antonios Wossos, beiden gentleman rijders. “De races waren op zich prima, maar er was weinig te knokken. Op deze baan zijn de pro’s waartegen ik moet rijden een maatje te groot.”

Het duo verzamelde met twee vierde plaatsen wel welkome punten om de derde plaats in de tussenstand van de Gentlemen wertung te consolideren. “Misschien moet ik volgend jaar een duo vormen met een pro of een heel snelle amateur”, denkt Wolf vast hardop aan de volgende racejaargang. 

FE Racing ondersteunt de organisaties Project MinE en de Stichting ALS.

Tussenstand Porsche Carrera Cup B-wertung: 1. Rolf Ineichen 264 (kampioen); 2. Ralf Bohn 221; 3. Wolf Nathan 220.
Tussenstand ADAC GT Masters Gentlemen (na 6 van 8 evenementen): 1. Herbert Handlos 451,5 pnt. 2. Dominic Jöst 363; 3. Wolf Nathan/Antonios Wossos 328 pnt.