NIEUWS

STERK EN SPANNEND WEEKEINDE OP DE RING

FE Racing racete dit weekeinde op de even beroemde als beruchte Nürburgring Nordschleife voor de derde ronde van de Porsche Carrera Cup. In zijn derde race op het ruim 25 km lange circuit finishte Jaap van Lagen als vijfde, terwijl Wolf Nathan een knappe opmars bekroonde met een vierde plaats bij de gentleman rijders.

De ‘Grüne Hölle’, zoals de bijnaam luidt, is een baan uit een andere tijd. Zes keer langer dan de meeste moderne circuits, zonder lange uitloopstroken of diepe grindbakken en met 73 (!) bochten. De Nordschleife is daarbij ook nog eens bloedsnel.

Wolf Nathan tikt in de race zelfs de toerenbegrenzer aan in de zesde versnelling. En dat betekent met de 450 pk sterke Porsche een snelheid van bijna 300 km/u. "De Ring heeft één heel lang recht stuk en daar wilde ik mijn concurrent Bill Barazetti voorbij. Ik zorgde voor perfecte exit in de bocht ervoor en kon hem op topsnelheid voorbij."

Het brengt de teameigenaar en directeur van Nathan Import/Export uiteindelijk een vierde plaats bij de gentlemen. "Na een wat ongelukkige kwalificatie moest ik van achteruit naar voren komen en dat was niet gemakkelijk, want inhalen op de Ring is niet zo eenvoudig. De race was goed, want ik heb ook mijn snelste ronde verbeterd en ben geklommen naar een gedeelde tweede plaats in het kampioenschap."

Ook Jaap van Lagen houdt op de Nordschleife de eer van de sponsors Uponor, Visietech, GAC en Alpha Innotec letterlijk hoog. "Per rondje zijn er vier punten waar je met alle wielen los komt. Bij Flugplatz sprong ik zo hoog, dat het leek alsof de auto in de lucht achterover viel. Ik schrok me kapot."

De snelle man van FE Racing behoort het hele weekeinde tot de snelste coureurs. In de kwalificatie loopt Jaap de pole position mis als hij in zijn snelle ronde werd opgehouden door een Renault Clio, die een sectie met gele vlaggen met 60 km/u doorsukkelt. "Jammer, maar ik zal vast niet enige zijn geweest die zoiets heeft meegemaakt."

Na een chaotische rollende start knokt Jaap zich in de tweede ronde weer terug van plaats zeven naar plaats vier. In de knokpartij om die positie raakt Norbert Siedler bij het ingaan van de slotronde de Porsche van de als zesde vertrokken Van Lagen. "Na die tik stond m’n stuur scheef en dat maakte dat ik m’n handen vol had aan de auto. Dat was ook het moment dat René Rast voorbij kwam." Net voor de finishvlag knalt Jaap bovendien bijna op een veel langzamere Clio-coureur. "De rijder reed in het midden van de baan en dan is het kiezen welke kant je erlangs gaat. Ik koos links, maar de Clio-rijder stuurde ook naar links toen hij ons zag komen. Met veel kunst- en vliegwerk kon ik een crash voorkomen, maar toen was Siedler er wel langs..."

Zo wordt het uiteindelijk plek vijf voor Jaap van Lagen, waar een derde plaats meer verdiend was geweest. In de stand om het kampioenschap doet de snelle man van FE Racing nog altijd helemaal mee:

1. René Rast 77; 2. Sean Edwards 74; 3. Kevin Estre 70; 4. Jaap van Lagen 64.